چهل و يك حديث از امام حسين (عليه اسلام)
از ستم كردن بر آن كسي كه جز خدا كسي را ندارد، دوري كنيد.
نياز مردم به شما به خاطر نعمتهايي است كه خدا به شما داده است. پس از آنها نگران و روگردان نباشيد.
گفتگوي علمي، نطفه ازدياد فهم است. تجربة بسيار آموختن، مايه افزايش عقل است.
همنشيني با خردمندان، نشانه آمادگي براي پذيرش است.
جدال با مردم تنگ انديش نشانة ناداني است .
كسي كه بخشنده باشد، بزرگ شود و هر كه تنگ نظر باشد،خوار ميگردد.
با گذشتترين مردم كسي است كه در عين توانايي چشم پوشي كند.
گزيده گويي و دانستن راه و روش گفت و گو از نشانههاي دانشمند است.
قومي خدا را به اميد پاداش نيايش ميكنند. اين عبادت بازرگانان است. گروهي از روي ترس، بندگي ميكنند. اين نوع بندگي مخصوص بردگان است. مردمي خدا را از باب سپاس نعمتهاي او ستايش ميكنند. اين روش آزادگان است.
هرگاه شنيدي شخصي به آبروي ديگران ميتازد، سعي كن تو را نشناسد.
از كاري كه بايد پس از آن پوزش بخواهي دوري كن. زيرا شخص مؤمن نه بد ميكند و نه پوزش ميطلبد. منافق هر روز بدي ميكند و معذرت ميخواهد.
هر كه گره از كار مسلماني بگشايد، خداوند در دنيا و آخرت گره از كارش خواهد گشود.
سلام نمودن هفتاد ثواب دارد كه شصت و نه ثواب آن مربوط به سلام كننده و يكي براي جواب دهنده است.
يكي از نشانههاي جهل و ناداني، نزاع و جدال با غير اهل فكر است.
همنشيني با افراد فاسق، انسان را در معرض اتهام قرار ميدهد.
كسي كه براي جلب رضايت و خشنودي مردم، موجب خشم و غضب خداوند شود، پروردگار او را به مردم واميگذارد.
بهترين ثروت آن است كه انسان به وسيلة آن آبروي خود را حفظ نمايد.
سخاوت و بخشش نوعي بينيازي است.
جز با پيروي از حق،عقل انسان كامل نخواهد شد.
هركسي ما را دوست بدارد، از ما اهل بيت شمرده خواهد شد.
كسي كه بخواهد از راه گناه به مقصدي برسد، ديرتر به آرزويش ميرسد و زودتر به آنچه ميترسد، گرفتار ميشود.
شكر و سپاسگزاري نعمتهاي گذشته موجب ميشود كه خداوند متعال، نعمتهاي تازهاي به انسان لطف كند.
اگر حوادث سه گانه فقر، بيماري و مرگ وجود نداشت، انسان در برابر هيچ چيز سر فرود نميآورد.
مانند كسي عمل كن كه به مجازات در مقابل گناه و پاداش در مقابل نيكي اعتقاد دارد.
هركسي دوست دارد اجل و مرگ او ديرتر به سراغش بيايد و رزق و روزياش افزايش پيدا كند، بايد صله رحم (رفت و آمد با خويشان و نزديكان) انجام دهد.
شرف انسان در تقواي اوست.
تدريس علم، پيوند معرفت است.
اگر نتيجة اندوختن اموال،ترك نمودن آنهاست، پس چيزي كه متروك خواهد شد چه ارزشي دارد كه آدمي نسبت به آن بخل ورزد.
آن كسي كه بخشش تو را ميپذيرد، تو را در جوانمردي كمك كرده است.
شريفترين مردم كسي است كه پيش از اندرز ديگران، خود پند بگيرد و پيش از بيدار شدن ديگران، خود بيدار باشد.
تكبر نوعي خود ستايي و خودخواهي بيجاست و شتابزدگي در كارها نوعي ابلهي است و ابلهي نشانه ضعف روحي است.
زيادهروي در هر چيز موجب هلاكت است.
بردباري زينت انسان است.
از نشانههاي عالم آن است كه گفتار خود را خوب بسنجد و بررسي نمايد و از حقايق علوم و فنون نظري آگاه باشد.
بيمورد سخن مگوئيد. زيرا چه بسيار گويندهاي كه سخن حق ميگويد، اما چون در جاي خود نگفته است سخنش را عيب شمارند.
در راه حق و هدايت بر ناملايمات صبور باش و از شيريني لذتها و هوسهاي نفساني بگذر.
عجله كردن، كم خردي است.
كسي كه تو را دوست دارد از تو انتقاد ميكند و كسي كه با تو دشمني دارد از تو تعريف و تمجيد ميكند.
گريهاي كه به خاطر ترس از خدا باشد، رهايي از آتش است.
از نشانههاي عالم، نقد سخن و انديشه خود و آگاهي از نظرات مختلف است
نياز مردم به شما به خاطر نعمتهايي است كه خدا به شما داده است. پس از آنها نگران و روگردان نباشيد.
گفتگوي علمي، نطفه ازدياد فهم است. تجربة بسيار آموختن، مايه افزايش عقل است.
همنشيني با خردمندان، نشانه آمادگي براي پذيرش است.
جدال با مردم تنگ انديش نشانة ناداني است .
كسي كه بخشنده باشد، بزرگ شود و هر كه تنگ نظر باشد،خوار ميگردد.
با گذشتترين مردم كسي است كه در عين توانايي چشم پوشي كند.
گزيده گويي و دانستن راه و روش گفت و گو از نشانههاي دانشمند است.
قومي خدا را به اميد پاداش نيايش ميكنند. اين عبادت بازرگانان است. گروهي از روي ترس، بندگي ميكنند. اين نوع بندگي مخصوص بردگان است. مردمي خدا را از باب سپاس نعمتهاي او ستايش ميكنند. اين روش آزادگان است.
هرگاه شنيدي شخصي به آبروي ديگران ميتازد، سعي كن تو را نشناسد.
از كاري كه بايد پس از آن پوزش بخواهي دوري كن. زيرا شخص مؤمن نه بد ميكند و نه پوزش ميطلبد. منافق هر روز بدي ميكند و معذرت ميخواهد.
هر كه گره از كار مسلماني بگشايد، خداوند در دنيا و آخرت گره از كارش خواهد گشود.
سلام نمودن هفتاد ثواب دارد كه شصت و نه ثواب آن مربوط به سلام كننده و يكي براي جواب دهنده است.
يكي از نشانههاي جهل و ناداني، نزاع و جدال با غير اهل فكر است.
همنشيني با افراد فاسق، انسان را در معرض اتهام قرار ميدهد.
كسي كه براي جلب رضايت و خشنودي مردم، موجب خشم و غضب خداوند شود، پروردگار او را به مردم واميگذارد.
بهترين ثروت آن است كه انسان به وسيلة آن آبروي خود را حفظ نمايد.
سخاوت و بخشش نوعي بينيازي است.
جز با پيروي از حق،عقل انسان كامل نخواهد شد.
هركسي ما را دوست بدارد، از ما اهل بيت شمرده خواهد شد.
كسي كه بخواهد از راه گناه به مقصدي برسد، ديرتر به آرزويش ميرسد و زودتر به آنچه ميترسد، گرفتار ميشود.
شكر و سپاسگزاري نعمتهاي گذشته موجب ميشود كه خداوند متعال، نعمتهاي تازهاي به انسان لطف كند.
اگر حوادث سه گانه فقر، بيماري و مرگ وجود نداشت، انسان در برابر هيچ چيز سر فرود نميآورد.
مانند كسي عمل كن كه به مجازات در مقابل گناه و پاداش در مقابل نيكي اعتقاد دارد.
هركسي دوست دارد اجل و مرگ او ديرتر به سراغش بيايد و رزق و روزياش افزايش پيدا كند، بايد صله رحم (رفت و آمد با خويشان و نزديكان) انجام دهد.
شرف انسان در تقواي اوست.
تدريس علم، پيوند معرفت است.
اگر نتيجة اندوختن اموال،ترك نمودن آنهاست، پس چيزي كه متروك خواهد شد چه ارزشي دارد كه آدمي نسبت به آن بخل ورزد.
آن كسي كه بخشش تو را ميپذيرد، تو را در جوانمردي كمك كرده است.
شريفترين مردم كسي است كه پيش از اندرز ديگران، خود پند بگيرد و پيش از بيدار شدن ديگران، خود بيدار باشد.
تكبر نوعي خود ستايي و خودخواهي بيجاست و شتابزدگي در كارها نوعي ابلهي است و ابلهي نشانه ضعف روحي است.
زيادهروي در هر چيز موجب هلاكت است.
بردباري زينت انسان است.
از نشانههاي عالم آن است كه گفتار خود را خوب بسنجد و بررسي نمايد و از حقايق علوم و فنون نظري آگاه باشد.
بيمورد سخن مگوئيد. زيرا چه بسيار گويندهاي كه سخن حق ميگويد، اما چون در جاي خود نگفته است سخنش را عيب شمارند.
در راه حق و هدايت بر ناملايمات صبور باش و از شيريني لذتها و هوسهاي نفساني بگذر.
عجله كردن، كم خردي است.
كسي كه تو را دوست دارد از تو انتقاد ميكند و كسي كه با تو دشمني دارد از تو تعريف و تمجيد ميكند.
گريهاي كه به خاطر ترس از خدا باشد، رهايي از آتش است.
از نشانههاي عالم، نقد سخن و انديشه خود و آگاهي از نظرات مختلف است
انديشمند بودن تنها به هنگام خشم معلوم مي شود
مجموعه ي 3 عنوان 40 حديث (حدود 120 حديث) از حضرت امام حسين عليه السلام رو براي دانلود آماده كردم (فايل DOC 2003 147KB) (فايل PDF 1.06 MB)
+ نوشته شده در چهارشنبه یازدهم دی ۱۳۸۷ ساعت 23:1 توسط علي
|